De 5AMLD van de Europese Unie is aangenomen als de eerste verordening in Roemenië van virtuele valuta’s, crypto-wallets en fiat-crypto-uitwisselingsplatforms.

De Europese Unie en de Europese Centrale Bank wilden een unitair juridisch kader creëren dat de anonimiteit van transacties met cryptovaluta zou beperken, met name op het gebied van witwassen, terrorismefinanciering en belastingontduiking. De eenvoudigste controlemethode en waarschijnlijk de enige die mogelijk is in het geval van transacties in digitale valuta, is door de route van fiat-valuta’s te controleren. Elke aankoop van digitale valuta met fiatgeld en vice versa wordt gemonitord via exchange-providers.

Aangezien er in de EU geen wettelijk kader bestaat om een ​​definitie en verordening te geven over digitale valuta’s, digitale valutadiensten en aanbieders van bewaarportemonnees, is dit tot stand gekomen met de goedkeuring van de vijfde anti-witwas- en terrorismefinancieringsrichtlijn, ook wel 5AMLD genoemd – de uitvoering van aanvullende maatregelen met betrekking tot de transparantie van financiële transacties.

Met betrekking tot de maatregelen die door Roemenië zijn geïmplementeerd, is op 18 juli 2019 Deel I, Wet nr. 129/2019 ter voorkoming en bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering gepubliceerd in het Staatsblad van Roemenië.  De niet-omzetting van 5AMLD bracht Roemenië voor het Hof van Justitie van de Europese Unie, momenteel zaak C-549/18.

Om het mechanisme voor het voorkomen en bestrijden van het witwassen van geld tot het door de richtlijn bepaalde maximum te stroomlijnen en om financiële gevolgen als gevolg van de inbreukprocedure te voorkomen, heeft de regering van Roemenië op 1 juli 2020 een noodverordening aangenomen over wijziging en een aanvulling op wet nr. 129/2019, ook wel GEO genoemd, die ook de rest van 5AMLD omzet in Roemeense wetgeving.

Na de goedkeuring van GEO moeten de wisselaanbieders die toezicht houden op de aankoop van digitale valuta met fiat-valuta en vice versa nu worden geautoriseerd als ze in Roemenië actief zijn.

De noodverordening voegt als volgt nieuwe definities toe aan artikel 2 van de wet:

“R ^ 1) elektronisch geld: het elektronisch geld zoals gedefinieerd in artikel 4, lid 1, verlicht. f) van wet nr. 210/2019 betreffende de uitgifte van elektronisch geld, verminderd met de geldelijke waarde voorzien in artikel 3 van wet nr. 210/2019.

[…]

t ^ 1) virtuele valuta betekent een digitale weergave van de waarde die niet is uitgegeven of gegarandeerd door een centrale bank of overheidsinstantie, het is niet perse gekoppeld aan een vaste valuta en is niet wettelijk erkend als valuta of geld, het wordt echter wel geaccepteerd door natuurlijke of rechtspersonen als ruilmiddel. Het kan ook elektronisch verhandeld, bewaard en overhandigd worden.

 

t ^ 2) aanbieder van digitale portefeuilles: een entiteit die namens haar klanten diensten levert voor de veilige opslag van persoonlijke cryptografische sleutelservices, voor het aanhouden, opslaan en overmaken van virtuele valuta. ”

Zoals de definities aangeven, is er geen verschil tussen elektronisch geld en virtuele valuta.

In juridische zin die door de Europese wetgever voor elektronisch geld wordt gebruikt, verschillen virtuele valuta’s van elektronische valuta’s doordat virtuele valuta’s niet noodzakelijkerwijs een claim op de uitgevende instelling vertegenwoordigen en niet noodzakelijkerwijs als betalingsinstrument worden gebruikt. In tegenstelling tot elektronisch geld, gaat virtuele valuta op geen enkel moment en tegen nominale waarde gepaard met een wettelijke aflossingsgarantie.

Er zijn bepaalde soorten virtuele valuta die toekomstige winsten beloven en die zijn verkocht in het eerste muntaanbod of, in de afgelopen twee jaar, in beveiligingstokenaanbod.

Nieuwe bedrijfsmodellen, vooral wanneer consumenten betalen met platformspecifieke cryptocurrencies, kunnen worden geclassificeerd als elektronische valuta’s die de neiging hebben om virtuele valuta’s te worden. De classificatie van een virtuele valuta als elektronisch geld of financieel instrument hangt af van het bedrijfsmodel en de rol die de valuta speelt in het platformecosysteem.

De door de Roemeense regering aangenomen normatieve handeling voltooit wet nr. 129/2019 met nieuwe rapporterende entiteiten als volgt: uitwisselingsdienstverleners tussen virtuele valuta’s en fiat-valuta’s en aanbieders van digitale portefeuilles.

Wat de soorten digitale portemonnees betreft, verwijst de 5AMLD alleen naar bepaalde digitale portemonnees, of zogenaamde “hot wallet”.

Digitale portemonnees verschillen, afhankelijk van hoe u toegang krijgt tot uw portemonnee en hoe u uw privésleutel bewaart. Een hot wallet heeft directe en permanente toegang tot internet en een specifieke blockchain. De naam hot wallet komt voort uit het feit dat het online is aangesloten en op afstand kan worden beheerd door de eigenaar of een derde partij (bewaarder). De directe blootstelling aan de online omgeving en de mogelijkheid van bewaring door een derde partij maken de hot wallet tot een instrument dat autorisatie vereist, wat leidt tot een hoger risico op cyberaanvallen.

Ondertussen moeten, volgens de door de regering aangenomen noodverordening, degenen die uitwisselingsdiensten verlenen tussen virtuele valuta’s en fiat-valuta’s, evenals aanbieders van digitale portefeuilles, autoriseren / registreren bij de commissie voor het autoriseren van deviezenactiviteiten. Het nieuwe artikel 301, ingevoerd bij de normatieve wet, regelt en detailleert de manier waarop een rechtspersoon zich hiervoor kan inschrijven en de voorwaarden waaraan hij moet voldoen.

Aanbieders van uitwisselingsdiensten zijn de entiteiten die zorgen voor de uitwisseling van virtuele valuta, reguliere valuta en bankbiljetten die als wettig betaalmiddel worden beschouwd en de elektronische valuta van een land, dat wordt geaccepteerd als een ruilmiddel in het uitgevende land.

Digitale portemonnees verschillen, afhankelijk van hoe u toegang krijgt tot uw portemonnee en hoe u uw privésleutel bewaart. Een hot wallet heeft directe en permanente toegang tot internet en een specifieke blockchain. De naam hot wallet komt voort uit het feit dat het online is aangesloten en op afstand kan worden beheerd door de eigenaar of een derde partij (bewaarder). De directe blootstelling aan de online omgeving en de mogelijkheid van bewaring door een derde partij maken de hot wallet tot een instrument dat autorisatie vereist, wat leidt tot een hoger risico op cyberaanvallen.

Ondertussen moeten, volgens de door de regering aangenomen noodverordening, degenen die uitwisselingsdiensten verlenen tussen virtuele valuta’s en fiat-valuta’s, evenals aanbieders van digitale portefeuilles, autoriseren / registreren bij de commissie voor het autoriseren van deviezenactiviteiten. Het nieuwe artikel 301, ingevoerd bij de normatieve wet, regelt en detailleert de manier waarop een rechtspersoon zich hiervoor kan inschrijven en de voorwaarden waaraan hij moet voldoen.

Aanbieders van uitwisselingsdiensten zijn de entiteiten die zorgen voor de uitwisseling van virtuele valuta, reguliere valuta en bankbiljetten die als wettig betaalmiddel worden beschouwd en de elektronische valuta van een land, dat wordt geaccepteerd als een ruilmiddel in het uitgevende land.

Deze door de wetgever opgelegde dubbele voorwaarde van registratie / autorisatie kan als te streng worden beschouwd, aangezien andere financiële diensten een paspoort hebben zonder dat daarvoor een gemachtigde nodig is. De EU-richtlijnen inzake financiële diensten laten de specifieke verordening echter over aan de lidstaten.

Bovendien benadrukt de door de Roemeense regering aangenomen noodverordening expliciet dat de hierboven beschreven niet-geautoriseerde of niet-geregistreerde activiteiten duidelijk verboden zijn en dat internet-, radio- en tv-exploitanten de toegang tot de aanbieders van uitwisselingsdiensten tussen en dienstverleners van niet-geautoriseerde / niet-geregistreerde digitale bedrijven zullen beperken. portemonnees in Roemenië of in de EER.

In de tussentijd, dit geld voor soortgelijke dienstverleners in Roemenië, moeten ze binnen twaalf maanden na het uitkomen van de autorisatierichtlijnen voldoen aan de nieuwe wettelijke bepalingen van de noodverordening en autorisatie. De implementatietijd is relatief kort, omdat registratie een aantal strenge nalevingsmaatregelen vereist, zoals Know Your Customer en maatregelen ter bestrijding van het witwassen van geld, computerbeveiliging, enz.

Bovendien heeft elk uitwisselingsplatform technische goedkeuring nodig van de Roemeense digitale autoriteit. Hoewel het vanuit administratief oogpunt misschien een lastige maatregel lijkt, zijn wij van mening dat de technische verificatie van de beveiliging van een uitwisselingsplatform dat ook de bewaring van fondsen in beslag neemt, passend zou zijn. In die zin verloor een groot aantal uitwisselingsplatforms het geld van klanten omdat ze een verkeerd beveiligingsbeleid en technische systemen hadden.

Wij zijn echter van mening dat bepaalde door de EU geautoriseerde uitwisselingsplatforms, die eenvoudig te implementeren zijn via een API of een gateway voor Roemeense klanten, niet zo’n complexe autorisatie hoeven te vereisen vanuit technisch oogpunt en wettelijke naleving.

Na de inwerkingtreding van de noodverordening, die nog moet worden opgehelderd door de autoriteiten, moet er nog veel onbekend zijn om de normatieve handeling toe te passen, zoals:

Hoe de autoriteiten de zinsnede “dienstverlening op het grondgebied van Roemenië” zullen interpreteren.
Bij welke transacties wordt de boekhouding gerapporteerd.
De noodverordening verduidelijkt de soorten bedrijfsmodellen die autorisatie vereisen binnen de cryptocurrency-industrie. Ook de technische goedkeuring, als deze snel wordt verleend, en een diepgaand begrip van blockchain-technologie kunnen een kenmerk worden van de kwaliteit die in Roemenië is ontwikkeld.

De desbetreffende verordening mag banken die in Roemenië actief zijn niet langer toestaan ​​om naar eigen goeddunken te beslissen of het openen of sluiten van bankrekeningen voor blockchain- of cryptobedrijven wordt toegestaan. Bankrekeningen die cryptocurrencies gebruiken, werden gezien als heilige graven voor bedrijven in de blockchain-ruimte.

Tot nu toe kunnen maar weinig startups in de blockchain-ruimte opscheppen dat ze de heilige graal van een bankrekening hebben gevonden, en zelfs de gelukkigen zijn wakker geworden met gesloten accounts op basis van onbekende criteria en gebrek aan transparantie – een situatie die volledig abnormaal en beledigend is.

Concluderend, het succes van de ontwikkeling van blockchain in Roemenië, inclusief de goedkeuring van nieuwe bedrijfsmodellen, de creatie van nieuwe ecosystemen met toegevoegde waarde, uitwisselings- en portefeuillediensten, zal afhangen van hoe de autoriteiten deze autorisatiemaatregelen zullen implementeren, hoe ze interinstitutioneel zullen communiceren en of ze een nieuw veld zullen overreguleren dat nog niet volledig wordt begrepen door de Europese Commissie of de Europese Centrale Bank. Met een groot innovatief potentieel dat ten goede kan komen aan technische producten, lijkt het label “Made in Romania” steeds meer binnen handbereik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe mee met de Bullrun 20 euro gratis Tijdelijke actie bij Bitvavo

:
:
:

De Bullrun van 2024 is gestart! Ontvang nu gratis €20,- in jouw account!

🚀 GRATIS €20,- CASH BONUS


Na een succesvolle verificatie en een minimale storting van € 10, ontvang je een welkomstbonus van € 20*.