Toon popup

Het lijkt erop dat de Islamitische wereld klaar is voor de adoptie van digitale activa, want volgens gerespecteerde wetenschappers is de sharia-wetgeving volledig ontvankelijk voor de crypto-handel.

Ook al zijn zaken in verband met religie en geld tegenwoordig in de meeste westerse landen onafhankelijk van elkaar. Echter, in de islam, vooral degenen die de Shariah-ethiek volgen, zijn de twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ook zijn er in het verleden serieuze inspanningen geleverd om crypto te introduceren in de wereld van op Sharia gebaseerde coöperatieve financiering, zoals het Stellar Network en Halal Chain. Over het algemeen is deze markt nog steeds vrij jong en niet zo volwassen als velen uit de regio zouden willen.

In dit verband is volgens een historische aankondiging van de Securities Commission van de Shariah Advisory Council in Maleisië de handel in digitale activa nu wettelijk toegestaan ​​binnen de landsgrenzen. De nieuwe uitspraak zal niet alleen helpen de groei van het bestaande financiële ecosysteem van Maleisië te stimuleren, maar zal ook de creatie mogelijk maken van een blauwdruk die kan worden gebruikt door andere Shariah-waarnemende landen om crypto-innovatie te bevorderen, terwijl het in overeenstemming blijft met de diepe ethische waarden die door de islam zijn geschetst tradities.

Om beter te begrijpen hoe crypto past binnen het Shariah-schema, nam Cointelegraph contact op met Adlin Zulkefli, een door de Shariah aangewezen officier die Masryef Management House vertegenwoordigt – een adviesbureau over islamitische financiën. Volgens haar wordt een normale crypto-spothandel voor investeringsdoeleinden toegestaan ​​geacht door de Shariah-financieringscode. Andere activiteiten kunnen echter worden gezien als haram – acties die in direct conflict zijn met de Shariah-waardencode – en ze zijn niet toegestaan. Ze voegde toe:

“De sharia-wetgeving is compatibel met het digitale activum-token als het wordt erkend als een activum. Bovendien moet er een onderliggende waarde of bruikbaarheid zijn voor het digitale activum, het bedrijf of de oorzaak van de uitgevende instelling moet zeker worden geleid door de sharia-normen. “

In het algemeen kunnen Shariah-conforme digitale activa werken als elk ander conventioneel digitaal aanbod, maar er bestaan nog steeds verschillende belangrijke verschillen, zoals (1) ze kunnen niet worden gebruikt om te investeren in bedrijven in sectoren die niet Shariah-conform zijn; (2) aan bepaalde vereisten moet worden voldaan zodat investeerders gelijk worden behandeld; (3) het onvermogen van gebruikers om conventionele financiering te gebruiken of te investeren in bedrijven met een hoge hefboomwerking van conventionele schulden, en (4) het vereiste van toezicht op investeringsactiviteiten en investeringen door een Shariah Board.

 

De financiële richtlijnen van Shariah zijn flexibel van aard

Over de vraag of bijbelse precedenten de groei van op crypto gebaseerde financiering in het Midden-Oosten mogelijk kunnen belemmeren, vertelde Babak Behboudi, de CEO van het fintechbedrijf Synchronium, aan Cointelegraph dat de sharia-regels altijd progressief zijn geweest en voortdurend worden bijgewerkt door islamitische experts in overeenstemming met de omstandigheden en ontwikkelingen rond nieuwe technologie.

Hij gaf echter toe dat vanwege het feit dat zelfs het basisidee rond cryptocurrencies totaal nieuw is voor de islamitische sharia, het enige tijd kan duren voordat experts ze kunnen onderscheiden van haram-activiteiten. Behboudi wees er ook op dat vóór de opkomst van cryptocurrencies, een soortgelijk probleem van sharia-compatibiliteit ook werd waargenomen met betrekking tot de handel op de aandelenmarkt, toen het voor het eerst mainstream-tractie begon te krijgen in het Midden-Oosten.

Ten slotte, aangezien islamitische voorschriften vrij gevoelig zijn als het gaat om het bepalen van de geldbron die wordt gebruikt om transactionele activiteiten uit te voeren, kunnen cryptocurrencies – dankzij hun op transparantie gerichte kaders – behoorlijk nuttig zijn bij het uitgeven, distribueren en verhandelen van fondsen in een sharia -conforme manier. De adoptie door islamitische banken uit Saoedi-Arabie, de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar heeft grote kans volgens Behboudi:

“Momenteel evalueren een aantal islamitische banken in het Midden-Oosten de voordelen van het gebruik van blockchain- en beveiligingstokens voor hun financiële producten. Het is echter nog te vroeg om te zeggen welk type financiële producten ze zullen gebruiken op basis van blockchain en cryptocurrencies. “

 

Groen licht van de sharia zal de adoptie bespoedigen

Het is belangrijk op te merken dat de goedkeuring en audit van gerespecteerde islamitische geleerden een integraal onderdeel blijft van elk proces dat verband houdt met de lancering van een sharia-conform digitaal bezit. Dientengevolge zullen platforms / diensten die het mogelijk maken om regelsets te creëren, evenals gestroomlijnde controleprotocollen voor sharia-borden, de acceptatie van cryptogerelateerde producten binnen de moslimwereld op een veel meer probleemloze manier helpen vergemakkelijken.

In dit verband vertelde Nabil Issa, een partner van King & Spalding – een internationaal opererend advocatenkantoor met witte schoenen – aan Cointelegraph dat automatisch afgedwongen geavanceerd beleid essentieel is voor digitale instrumenten en financiële dienstverleners en hun advocaten helpt om met Shariah-geleerden samen te werken compliant digitale activa.

En hoewel de strikte richtlijnen die door de Sharia-wetgeving worden voorgesteld, van invloed kunnen zijn op potentiële investeerders die vanwege deze eisen mogelijk niet bereid zijn om deze ruimte te betreden, zal een product dat volledig aan de regels voldoet beter verhandelbaar zijn dan een conventioneel fonds in Maleisië, evenals de Regio van de Samenwerkingsraad van de Golf. Issa voegde toe:

“Over het algemeen weerhoudt niets een niet-mosliminvesteerder ervan om te investeren in een Shariah-conform product. Daarom vormt het vormen en verzekeren van het digitale bezit Shariah-conform zo’n openstelling voor een bredere pool van potentiële deelnemers. Veel potentiële niet-mosliminvesteerders waarderen zelfs dat dergelijke investeringen ethisch worden gedaan en geen financiële producten met een hoog risico zullen omvatten. Dergelijke producten worden vaak ‘‘ethische’ financiële producten genoemd.”

Ten slotte moet ook zorgvuldig worden nagedacht over investeringsmaatschappijen die mogelijk een deel van hun inkomsten uit haram-activiteiten halen, zoals supermarkten, luchtvaartmaatschappijen, hotels en restaurants. Issa wees erop dat algemeen wordt aangenomen dat elk haram-inkomen van een niet-conform doelwitbedrijf dat niet meer dan 5% van zijn totale bruto-inkomen bedraagt, kan worden geclassificeerd als marginaal of incidenteel.

De moslimwereld moet zich klaarmaken

In tegenstelling tot sommige populaire misvattingen over de islam en de onverenigbaarheid ervan met crypto, is het vermeldenswaard dat alle vier soennitische scholen volledig niet-fysieke items als geldig bezit hebben erkend en daarom zijn toegestaan om te verhandelen. Intellectueel eigendom en handelsmerken zijn voorbeelden van niet-fysiek eigendom. Bovendien kan elk geldig type eigendom ook onder de sharia worden verhandeld. Matthew Martin, de oprichter en CEO van Blossom Finance – een op blockchain gebaseerd securitisatie- en investeringsplatform dat gebruik maakt van islamitische financiële principes – vertelde Cointelegraph:

“Shariah-geleerden zoals Mufti Faraz Adam en Mufti Muhammad Abu Bakar hebben opgemerkt dat cryptocurrencies over het algemeen voldoen aan de definitie van geld onder de sharia, en Dr. Mohamed Daud Bakr merkt op dat cryptocurrencies voldoen aan de meeste, maar misschien niet alle vereisten voor islamitische valuta. Daarom is het raadzaam voor moslims om alleen contant te handelen. “

Ook, hoewel crypto-handel binnenkort in de islamitische wereld algemeen gangbaar zal worden, is de overgrote meerderheid van derivaten van digitale activa niet Sharia-conform en zal daarom (hoogstwaarschijnlijk) niet beschikbaar zijn in deze regio’s. Martin legde uit:

“Ik kan me niet voorstellen dat een derivaat van crypto-activa Shariah-compatibel is, tenzij u bijvoorbeeld handelsvorderingen in dat actief had en u zich moest indekken tegen het risico van volatiliteit in de prijs van het activum.”

Maleisische beslissing een game-changer?

Kelvyn Chuah, mede-oprichter en algemeen directeur van SINEGY – een gereguleerde Maleisische digitale activawissel – vertelde aan Cointelegraph dat de laatste beslissing van Maleisië tot gevolg kan hebben dat de recente zet van Maleisië om de handel in digitale activa te legaliseren gevolgen zou kunnen hebben voor de rest van de islamitische wereld. implicaties voor de uitgifte van digitale activa die worden geleid door de principes van islamitische financiën, eraan toevoegend: “Deze kans kan Maleisië op de wereldkaart zetten voor het creëren van een omgeving waar innovatie kan floreren, maar harmonieus geleid door diepe ethische waarden.”

Een soortgelijk gevoel wordt ook gedeeld door Behboudi, die gelooft dat sharia-experts in elk moslimland in de nabije toekomst in staat zullen zijn om een ​​comfortabele set regels te formuleren om onbekende problemen met crypto op te lossen om de nieuwe activaklasse volledig beschikbaar te maken voor de wereldwijde moslimgemeenschap. Hij wees er zelfs op dat een aantal landen zoals Iran, Turkije en de VAE al duidelijke Sharia-regels hebben over hoe cryptocurrencies moeten worden beheerd.

Ten slotte is Martin van mening dat digitale tokens, vanwege het simpele feit dat de sharia in de eerste plaats gericht is op het genereren en behouden van rijkdom, de islamitische regeringen de belofte geven om kapitaal naar productieve sectoren, zoals crypto, te kanaliseren, terwijl ze geworteld zijn in principes als transparantie en verantwoording.

Sommige gebieden die verband houden met crypto hebben nog meer aandacht nodig

Hoewel de handel in digitale activa mogelijk compatibel is met de overgrote meerderheid van de Shariah-richtlijnen die vandaag de dag bestaan, kan het wat betreft het kopen en verkopen van derivaten van digitale activa veel gecompliceerder worden, vooral omdat de overgrote meerderheid van dit aanbod zeer speculatief is in de natuur en dus onverenigbaar met de basisprincipes van islamitische financiën. Over dit onderwerp merkte Issa op:

“In veel gevallen voldoen derivaten niet aan de sharia als ze te maken hebben met gharar, een hoog risico of onzekerheid. We merken echter op dat er derivaten zijn die voldoen aan de sharia en die werken door het risiconiveau te beperken. Elk digitaal activum moet dus aan dezelfde vereiste voldoen als een niet-digitaal activum. ”

De in Dubai gevestigde blockchain-adviseur en de voormalige chief technology officer bij Huawei, Jorge Sebastiao, van mening dat de islamitische wereld zich voorlopig moet concentreren op genieten van de verschillende sharia-conforme digitale middelen die voor hen beschikbaar zijn, zoals die ondersteund door onroerend goed en edele metalen, in plaats van zich te concentreren op de derivatenmarkt – een optie die de komende maanden of jaren altijd nader kan worden onderzocht. Hij voegde eraan toe:

“De Sharia-gemeenschap is vrij conservatief. Dus ik zie de creatie van dergelijke derivatenmarkten op een veel latere datum, zeker niet onmiddellijk.”