Visa is de bekendste en meest gebruikte betaalmethode ter wereld. Het is een zeer betrouwbaar betaalsysteem en wordt er toch mee gefraudeerd, betaalt Visa snel het gestolen bedrag terug. Visa wordt bijna overal aanvaard en valt onder het regulier bankensysteem. Het is dan ook opmerkelijk dat Visa een CryptoPunk heeft gekocht. NFT’s koop je met cryptomunten, die buiten het reguliere bankensysteem vallen. Met de aankoop is het duidelijk dat Visa een statement wil maken en gelooft in de toekomst van de NFT-markt. Het is niet de eerste keer dat Visa in zee gaat met bedrijven en sectoren waar andere betalingssystemen terughoudend tegenover staan. Het initiatief van Visa heeft ondertussen een kettingreactie veroorzaakt van grote bedrijven die zich massaal gestort hebben op NFT’s.  

NFT’s, een omstreden markt 

Net zoals je cryptomunten kan kopen, kan je ook een NFT verwerven. NFT staat voor Non-Fungible Token. Eenvoudig uitgelegd verkopen eigenaars virtuele kunst. Dat kan een plaatje zijn, video- of geluidsopnames, een tweet of andere bestanden. Anderen hebben nog steeds het recht om deze virtuele kunst te kopiëren maar alleen de koper van de NFT heeft het eigendomsrecht in handen. De bekendste NFT is de tweet van Elon Musk die in oktober verkocht werd voor 20.000 dollar.  

Niet iedereen is overtuigd dat NFT’s rendabel blijven. NFT’s zijn gemakkelijk te maken, op een gekende marktplaats als OpenSea te plaatsen en te verhandelen. Eigenaars hebben dan wel een soort eigendomsrecht maar veel heeft dat niet te betekenen. NFT’s worden gekocht en verkocht met cryptomunten en ook daar staat het mainstream publiek wantrouwig tegenover. Voor velen is het allemaal te ingewikkeld dus geloven ze er niet in. Voor anderen is het niet interessant omdat, net zoals bij cryptomunten, veel tussenpersonen wegvallen en hun job nutteloos zou worden.  

Flashback: Visa en de band met online casino’s 

Ook bij het ontstaan van de online casino’s in de jaren negentig was er heel wat wantrouwen tegenover deze virtuele goksites. Betalingssystemen wilden liever niet geassocieerd worden met de, in hun ogen, onbetrouwbare bedrijven met een slechte reputatie. Visa sprong wel mee op de kar. Twintig jaar later hebben klanten van de online casino’s meer keuze uit betaalmethoden dan bij andere sites zoals webshops. Het online gokken met Visa is alleen mogelijk bij betrouwbare aanbieders. Dat is grotendeels uit zelfbescherming natuurlijk. Als er geld gestolen wordt van de spelers via het online casino, moet Visa de vaak hoge bedragen vergoeden.  

De online casino’s hebben ondertussen hun betrouwbaarheid bewezen. De beveiligingssoftware is meestal uitgebreider dan bij veel andere webshops. Visa had het goed uitgekiend en nam geen roekeloze beslissing door de online casino’s te vertrouwen. En zo in Visa al wel meer een trendsetter gebleken. De beslissing van Visa om NFT’s te kopen wordt dus nauwlettend in de gaten gehouden door andere bedrijven. Niemand wil de boot missen en als een betrouwbare multinational vertrouwen heeft in NFT’s, dan heeft dat heel wat te betekenen.  

Grote bedrijven zien wel brood in NFT’s 

Maar hoe groot de tegenkanting ook is, veel grote bedrijven lijken minder twijfels te hebben over de slaagkansen van NFT. Visa kocht een CryptoPunk voor 150.000 dollar. “Als de crypto-economie evolueert wil Visa niet aan de zijlijn staan maar mee aan de tafel zitten”, verklaarde Cuy Sheffield, het hoofd van de cryptoafdeling, de aankoop. “Door de NFT te kopen, doen we meer kennis op uit eerste hand en kunnen we onze klanten beter begeleiden als ook zij interesse hebben in deze markt.”   

Visa verwachtte in augustus niet dat ze het laatste grote merk zou zijn dat interesse toont in NFT’s en inderdaad: anderen zijn ondertussen gevolgd. Multinationals als Taco Bell, Pizza Hut en Pringles investeren miljoenen euro’s in NFT’s. Ook bedrijven maken hun eigen NFT’s en bieden ze te koop aan. Game-ontwikkelaar Ubisoft heeft zelfs een eigen marktplaats waar spelers skins als NFT kunnen verhandelen, momenteel nog zonder veel succes.  

  

Twitter, Facebook en Instagram brengen NFT’s naar het grote publiek 

Twitter heeft onlangs aangekondigd dat het een programma op zijn abonnementsservice Twitter Blue zal lanceren waarbij iPhone-gebruikers NFT’s als avatars kunnen gebruiken. Ook Facebook en Instagram hebben grootse plannen met NFT’s.   

Meta, het bedrijf achter de populaire social-mediaplatformen onderzoekt hoe het gebruikers NFT’s kan laten maken, ze tonen en verkopen via Facebook en Instagram. Als deze plannen uitgevoerd worden, zal het de grootste ondersteuning tot nu zijn om NFT’s te verankeren in de digitale wereld. De plannen zitten nog in een vroeg stadium. Momenteel is men bezig om, net zoals Twitter, NFT’s als profielfoto weer te geven, werkt men aan een prototype om nieuwe NFT’s te maken en is een team bezig met het lanceren van de marktplaats. Hoe vergevorderd de plannen precies zijn is moeilijk te zeggen. Wel heeft Meta al verschillende keren interesse getoond in NFT’s. NFT’s passen helemaal in de ambitie om grote invloed te hebben in wat het zelf de metaverse heeft gedoopt. En zo heeft Visa een sneltrein op gang getrokken die nog maar net op vertrokken is.